Zoeken

Geef resultaten weer als:

Rechercher Geavanceerd zoeken

Galerij

Dagsamenvattingen 2019 De Mortel - Pagina 5 Empty
Meest actieve berichtenplaatsers van deze week
Coriena
Dagsamenvattingen 2019 De Mortel - Pagina 5 Vote_lcapDagsamenvattingen 2019 De Mortel - Pagina 5 Voting_barDagsamenvattingen 2019 De Mortel - Pagina 5 Vote_rcap 
margootje
Dagsamenvattingen 2019 De Mortel - Pagina 5 Vote_lcapDagsamenvattingen 2019 De Mortel - Pagina 5 Voting_barDagsamenvattingen 2019 De Mortel - Pagina 5 Vote_rcap 
Twietie
henkievpk
Freddie B
knuffeltje
Ciryon
Els van de Donk
Paukje
Hans-Martin

oktober 2019
madiwodovrzazo
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

Kalender Kalender

Dagsamenvattingen 2019 De Mortel

Pagina 5 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Ga naar beneden

Dagsamenvattingen 2019 De Mortel - Pagina 5 Empty Re: Dagsamenvattingen 2019 De Mortel

Bericht van Eleonore op wo 15 mei - 21:28

Samenvatting woensdag 15 mei 2019: **Rondstappende kleuters**
“Flapperen met beide vleugels, je bent er klaar mee als zusjes!”, schrijft Kriel vanavond. We hebben het de 3 jonge slechtvalken vandaag veel zien doen. Lopen, flapperen, poetsen, spelen met botjes of veertjes. Dat lopen gaat steeds beter, al zijn het nu nog waggelende ‘kontzware’ tuimelaartjes. Sinds het ringen afgelopen maandag lijken ze vaker in de hoek onder de cam te liggen, lekker nèt buiten beeld... een beetje ‘payback-time’, zullen we maar zeggen Wink Als ze tussen alle activiteiten door dan liggen uit te rusten zien we – met wat geluk – nog net een topje van het ademhalende kuukbergje op en neer deinen. De vleugel- en staartpennen breken steeds verder door, ‘prachtig om de transformatie van kuuk naar juv te zien’ (thanks Harrie). Daarstraks om 16.13u was er een 40 minuten durend duivenmaalfestijn, V bracht hem binnen, net toen de de 3 kuuks onderin beeld een beetje aan het rommelen waren. Mooi in beeld voor ons ging V direct voeren en twee van de kuuks staan/zitten met hun open snavel al klaar. Even later komt n°3 er ook bij en vindt V dat we niks meer mogen zien... ze draait met haar rug naar de cam en we zien alleen de kuuk’s koppies als ze met haar kop omlaag reikt om duivenvlees van het karkas af te trekken. M is intussen wailend op het rooster verschenen en hierna zit hij op de betonrand bij de wiphoek. Het lijkt of hij ‘de kust veilig houdt’, zodat V op haar gemak de 3 valkenmeiden kan voeren. Ze groeien nog steeds als bloemkool, en wat erin gaat, moet er deels als ‘flats’ ook weer uit... de meeste flatsen worden steeds keurig met kontje gedraaid richting ‘buiten’ of ‘ukkiehoek’ gelanceerd, waarna bijvoorbeeld ESR meteen weer terug naar de camhoek waggelt. Tot zover hebben wij, BDL-camgluurders geen klagen! Rond 18u komt M weer met de rest van de duif aanzetten, 1 van de kuuks had blijkbaar nog honger. Hierna zit M even te chuppen op het rooster en V zit op het dak. Ze zien blijkbaar iets vliegen wat wij niet zien. Hoe ging het afgelopen nacht en vanochtend? Na de laatste avondmaaltijd van gisteravond was V om 20.29u vertrokken met het restje, en zagen we alleen nog maar wat kuuks – eventjes. Om half één vannacht zag Birdie V op het rooster landen. De kuuks hadden niks in de gaten, pas als V op de drempel gaat staan doet één van de kuuks een oog open en ziet haar. De nacht kabbelt voort, soms slaapt iedereen, soms zijn er kuuks wakker en moet er weer geflatst worden of zit er een kriebelend donsje in de weg. Om 5 uur staat V pal met haar snoet bij de cam en kijkt de wakkere BDL-watchers recht aan. 5.11u, M in de kast, V vliegt weg. M probeert de hongerige kuuks rustig te houden (had ie maar langs de snackbar moeten vliegen). De kuuks knauwen af en toe wat op restjes of taaie pootjes, totdat M om 8.46u met prooi in de kast landt: ontbijt! Ze eten allemaal maar ESP krijgt een groot stuk van het vogeltje, dat na 9 minuten alweer op is. De lunchprooi is ook weer een vogeltje, wordt in 8 minuten opgegeten, mmm, met pootjes en al! De kuuks verstoppen zich veel onder de cam maar rond 15 uur was er een ‘mooi zwevende valk’ te zien via de dakcam. De dagkring is weer rond, we zijn bij het begin van mijn verhaal aangekomen.. Het is nu 21.15u geweest, V geniet vast ook van de prachtige ondergaande zon die we zien via de dakcam en M zit op het rooster. Tot nu toe zijn ESR, ESP en ESS vier keer gevoerd (66 minuten), ze zijn respectivelijk 23 en 22 dagen oud.

[url=Dagsamenvattingen 2019 De Mortel - Pagina 5 MriXDFX]Kuuk oefent zijn vleugels, zie de slagpenkokers[/url]
[url=Dagsamenvattingen 2019 De Mortel - Pagina 5 LbiIdVV]De 3 muurbloempjes[/url]

Aantal berichten : 221
Registration date : 10-06-15
Leeftijd : 55

Terug naar boven Ga naar beneden

Dagsamenvattingen 2019 De Mortel - Pagina 5 Empty Re: Dagsamenvattingen 2019 De Mortel

Bericht van margootje op do 16 mei - 21:45

Dagamenvatting donderdag 16 mei 2019

V sliep vannacht niet in de kast of op rooster. Kwam pas met ochtendgloren.
De kuikens zijn 23 en 24 dagen oud (als geboortedag 0 is)

Zij krijgen allen goed te eten. Kroppen worden tot barstens gevuld. Ze eten ook allemaal al zelf mee en knabbelen aan restprooitjes, met hun klauw om een pootje geklemd. Ze gedragen zich heel rustig onderling ook tijdens eten. Er wordt weleens touwgetrokken met een hapje, maar ook dat gaat heel kalm. Ze staan allen al eens hoog op de poten. Ze lopen af en toe een paar passen door de kast, meestal nog doorgezakt soms met gestrekte poten. En er wordt af en toe geflapperd met de vleugels. Ze zijn weer beter in beeld sinds de ochtend. Er wordt ook nog veel gerust en gegroeid.

Ook de ouders stralen rust uit. Na de grote duifvoedering verbleef V de hele avond op rooster en M een hele tijd op de dakrand boven haar. Om half 10 zijn ze alleen voor de nacht. Zou V weer buiten ons zicht gaan overnachten?

Er is 83 minuten gevoerd, verdeeld over 4 voedingen : restprooi duif, en hele duif door V. Klein grijs/zwartig vogeltje door M. En M kwam tijdens de duifvoedering nog met een spreeuw aan. Onduidelijk of hij een rest daarvan of iets anders voerde in de laatste voedering die alleen voor ESR was. Eén kreeg voor de laatste voeding van M paar hapjes van een pootje nog door V.

Dank aan degenen die zich zo inzetten om de waarnemingen te plaatsen.
En heel veel dank aan en bewondering voor de maandagse verslagen van Hyacint, die we moeten missen als samenvatter. Veel succes met je nieuwe baan!

Tip: Lees blog Piet: Slikken of stikken. https://www.vogelbescherming.nl/beleefdelente/blog/lezen/slikken-of-stikken
Er staat heel veel info in de blogs.

Om mee te doen met waarnemingen plaatsen , kijk eens onder samen onderzoeken of lees blog: https://www.vogelbescherming.nl/beleefdelente/blog/lezen/doe-mee-met-waarnemingen-plaatsen
Op het waarnemingenblad, het OZ, staat ook veel info, over begrippen en afkortingen gebruikt in de chat en bij de waarnemingen, het OZ (OnderZoek Wink. Inclusief Mortelwoordenboek.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1U3CIr1CHDLk6xwqgTZVOroSpOkDZ8VWwGgjeDJbzNTg/edit#gid=531648460

Iedereen is welkom mee te doen. Ook met het maken van dagverslagen. Ieder zijn eigen stijl. We zijn dringend op zoek naar mensen die hier aan willen meewerken, alleen met teamwerk lukt dit Wink Het seizoen van de slechtvalk duurt immers van februari tot juli! En het wordt steeds leuker en spannender!

Morgen zien we ze weer Smile

Aantal berichten : 10294
Registration date : 09-06-15
Leeftijd : 56

Bericht van Fogel op do 16 mei - 22:42

Ha margootje, dankje weer voor verslag en dat zo snel tussendoor ook vind ik heel knap weer.
Je weet dat ik ook veel moet werken en hier vaak geen tijd voor heb en mocht ik tijd hebben weet ik niet waar ik moet beginnen, vind het zo moeilijk maar zou het best wel weer eens willen proberen maar wie weet melden talentvolle mensen zich nog aan. Groetjes en nogmaals bedankt voor je verslag!....Neem ook eens wat rust, geef je een bloemenbed
Fogel
Fogel

Aantal berichten : 28
Registration date : 18-06-15
Leeftijd : 53

Bericht van Ciryon op vr 17 mei - 21:14

DAGSAMENVATTING vrijdag 17 mei 2019
De biebeledonzenberg van slechtvalkenkuuks wiebelt de nacht door in de ukkiehoek. De dames zijn alleen, V slaapt niet meer in de kast, zelfs niet op het rooster. ’s Ochtends vroeg zit ze wel weer op het hoekje van het rooster, wachtend tot haar dochters wakker zijn en M het ontbijt binnen brengt. Het gaat heel hard nu, iedere dag verschillen ze duidelijk van de vorige dag. De donkere veren van het juvenielenkleed schieten uit hun kokertjes alsof het dartpijltjes zijn. ESP lijkt vanmorgen de meest actieve dame van de drie. Ze wandelt door de kast, probeert hoog op de poten te staan, flatst netjes naar buiten. Om twintig over acht komt M met een prooitje, V springt naar de rand van de ring. ESP krijgt het vogeltje te pakken en mantelt haar prooi af van haar zusjes. Dit is van mij! pittige tante die ESP er wordt nog wat aan het prooitje getrokken, maar uiteindelijk eet ze het alleen op. Een half uur later komt M met een serieuzer ontbijt. Ze volgen hun routine: M komt met prooitje, V neemt dat over en voert het op aan de kuuks. In een kwartier is alles achter de snavels. Als de dames hoog op hun poten staan komen ze al bijna boven M uit. Hij mag straks wel uitkijken dat z’n dochters hem niet als prooi zien als ie de kast in komt zeilen. Hij zit een tijdje op de bekabeling en kiest dan het luchtruim. Na het ontbijt hannesen de dames wat rond in de kast tot ze weer in een ademend bergje dons veranderen in de ukkiehoek. Dat dons gaan ze, nu er plaats gemaakt moet worden voor de echte veren, steeds meer verliezen. We zien V al telkens met pluisjes op haar snavel, ik durf te wedden dat die niet altijd van de prooi afkomstig zijn. Straks sneeuwt het gewoon een beetje in de kast van alle damespluis. In het begin van de middag staat de rc prachtig ingezoomd op de kast, precies de hoek waar de dametjes tegenwoordig liggen. We hebben een geweldig close-up zicht op ze, wat fantastisch mooi, dank aan VWG voor deze zoomactie! Wanneer M binnenkomt met een vogeltje wordt ie zo ongeveer overvallen door z’n dochters. Ze pikken meteen de prooi in en gaan zelf aan de slag met het voedselpakket. Later in de middag komt V nog met een duif. We zijn getuige van een prachtige voedering in super close-up via de rc. De dames happen driftig mee in de ongeplukte duif en later hangen ze met bolle krop weer in de hoek. Het grote oefenen is weer een tandje hoger gedraaid, maar voorlopig liggen ze eerst weer even te potverteren. Alles draait om eten, we hoppen van prooi naar prooi. Wel een beetje saai menu, want M brengt weer een spreeuwtje en later nog een. Jongen toch, daar zijn er ook veel minder van dan voorheen, beetje voorzichtig, beetje variëren. Een kuuk gaat er met een brok vandoor naar de camhoek. M gaat er achteraan en kaapt de brok terug om verder te gaan met voeren. Nu durft ie nog … Als de prooi op is, verdwijnt M ook. De dames stampen en flatsen nog wat door de kast heen en weer voor ze weer in de ukkiehoek ineen zijgen. Al gauw komt M weer binnen met een nieuwe verse prooi. Vakkundig plukt ie en voert ie weer in een razend tempo. En de dames? … die eten alsof ze vandaag nog niets gehad hebben! ESP en ESS trekken beiden aan een pootje, ESP wint en verorbert het snel. Daarna zoeken ze even naar de beste vorm en veranderen weer in een biebeledonzenberg … tot morgen! (kijk es hoe kort ik kan =D) I love you
Ciryon
Ciryon

Aantal berichten : 154
Registration date : 03-06-17
Leeftijd : 57

Bericht van ErikPetersen op ma 20 mei - 21:15

Zaterdag 18 mei 2019 (EP)
Voordat ik jullie meeneem in de wondere wereld van de kuukgroei op deze fantastische zonnige dag wil ik een compliment uitdelen aan diegene die op Freek Vonk-achtige wijze in staat zijn om de kuuks qua namen uit elkaar te houden. De ene E’r dinges vliegt mij op de oren, terwijl een andere E’r dinges weer iets anders uitvreet. Met speels gemak zetten de chatters de juiste namen erbij. Ik zie enkel alleen nog drie foeileli… eh.. iets minder mooie kuuks en weet zelfs de afkortingen nog niet. Maar jullie gaan me hier wel bij helpen en ik weet zeker dat ik niet de enige ben.. toch? Terug naar gisterenavond want de vrijdagavond verdient nog een epiloog. Tot onze verbazing zien we laat in de avond V de kast inkomen en ze heeft tot zeker 05:00 uur geslapen naast het wit/grijze donsbergje met een langzaam opdrogende precisieflats van die kuuk met die E in haar naam (ik leer het al). De handsome 3 moesten wel vrij lang op hun ontbijt wachten, maar net voor 10:00 uur komt M een restprooi brengen en zien we voor het eerst dat er sprake is van een thuisbezorgd.nl bestelling. M gaat er direct vandoor en we zien de kuuks zelfstandig eten. Vera60 verwoorde dit mooi door te schrijven “prooi verslinden is een belangrijk punt op het leerprogramma”. Na dit kleine succesje in de ontwikkelingscyclus van onze 3 kuuksetiers zien we wederom dolkomische capriolen. ESP is stevig aan het ringknagen en gaat daarna starten met de praktische uitvoering van 1e Teleac cursus “Rodelen voor beginners”. In gestrekte houding ligt zij een tijdje in de zo kenmerkende houding van een rodelaar. Binnen 1 uur komt M een verse spreeuw brengen en gaat dan wel zelf voeren. Rond het middag uur komt er weer een kant-klare-kuuk-duif, maar die wordt na 13 minuten weer meegenomen door V. Dan breekt er de tijd aan die door Freddie altijd zo melancholisch en prozaïsch wordt omschrijven als “ Vreten, schijten en slapen....”. De middag gaat langzaam over in de avond en ons, nu nog harmonisch, trio zijn al drukdoende met de volgende stapjes richting het Juvie-bestaan. We zien ze mantelen (met gespreide vleugels over een prooi hangen om deze te beschermen voor eigen gebruik), knabbelen aan een duivenpoot met groene ring en wapperen met de vleugels om de vliegbewegingen te oefenen. Om 19:30 komt V nog met een late eve snack en wel een duif met een rode ring en de E-dries vallen gretig aan, waarbij een kuuk lekker zelf aan het smikkelen gaat. Dan valt de avond en zijn velen al bezig met een avondje SF’en. Dit betreft geen bezigheden van een laag allooi, maar het kijken naar het Songfestival. Uw dagsamenvatter is een van kijkers. Vandaar dit vroege verslag. Een eventuele epiloog gun ik graag on de schrijver van morgen. Voor nu…. Carpe diem!
ErikPetersen
ErikPetersen

Aantal berichten : 29
Registration date : 21-03-18
Leeftijd : 52

Bericht van Ciryon op ma 20 mei - 21:21

DAGSAMENVATTING zondag 19 mei 2019
De Morteldames zijn vandaag respectievelijk 26 en 27 dagen oud. Ze zijn hard onderweg naar hun juvenielenpak en worden steeds donkerder. Volgens sommigen ook steeds lelijker, maar dat moet je niet te vaak hardop zeggen. Vogels hebben een ingebouwde GPS en weten daarmee trefzeker je huis te vinden. Ze zijn de nacht weer goed doorgekomen, hier en daar een braakballetje nagelaten. Moeders hield veilig de wacht op het rooster. Ze hupte om vijf uur vanmorgen vrolijk de kast in om rechtsomkeert weer naar het rooster te vluchten. Ook M wordt als hij om half zes de binnenkomt al vrij vlot door de dames de kast uitgebonjourd. Hij zoekt zijn toevlucht op het rooster en gaat daar maar zitten dutten met z’n kop tussen de veren gestopt. Zo gaat dat met slechtvalkkinderen. Om half acht regelt hij toch een ontbijtje voor zijn dochters. Het kleine prooitje is binnen een paar minuten verorberd met huid en veer. De merel die hij tegen tien uur naar binnen brengt, ondergaat in een mum van tijd hetzelfde lot. Voor een deel worden ze nog gevoerd, maar de dames eten steeds vaker ook zelf. Zo gaat het de hele ochtend door. V en M vliegen af en aan met kleine beetjes voedsel. De dames hebben er genoeg aan. Op een gegeven moment zijn ze blijkbaar zo zat dat de gebruikelijke foodfight uitblijft als er weer een prooi wordt binnengebracht. In de tussentijd zijn V en M af en toe te zien, vooral op het dak waar ze lekker badderen in de zon en het water. In mijn tuin kijk ik even toe hoe een jonge spreeuw door zijn ouders wordt gevoerd op mijn voederhuisje. Hij zit zo te krijsen dat ik net in een flits zijn nog felgekleurde keel kan zien. De wegwijzer voor zijn ouders: hier moet het in. De Mortelmeisjes slapen inmiddels lekker weer in de kk. Begrijpelijk, het is warm vandaag. Er gaat een hele rustige middag voorbij, het enige wat blijft bewegen zijn de veertjes die in grote getale over het dak heen en weer waaien. De dames stampen af en toe eens door de kast, ploffen dan weer languit op de bodem neer in diepe rust. Vandaag zijn voor het eerst de doorkomende veren op de kukelruggetjes goed te zien. En ook al een beetje het bruin van het juvenpak. Tot laat in de middag zit er toch genoeg voorraad in de kropjes, die bollen tegen vier uur ’s middags nog steeds door het donsdekje heen. Dan brengt V toch nog een duifje, maar heel erg lang voert ze er niet van. Hangjuuf alert, dus V sprint er weer vandoor met het avondeten. Ze bergt het op in een van de kk op het dak: er moet ingegrepen worden. M is ook meteen van de partij, allebei aan een kant van het dak. De binnenvalkse kuukbewaking strijkt dan op het rooster neer en houdt de boel goed in de gaten. De kuuks pletten zich van de weeromstuit tegen de achterwand van de kast. Ongetwijfeld de instructies van de kuukbewaking braaf opvolgend. Wat een actie ineens, ik was al helemaal weggedommeld op deze lome zondagmiddag, tot hangjuuf de knuppel weer in de valkenkast gooide. V zou dat hanggeval nu toch echt voor eens en voor altijd De Mortel uit moeten sturen. De spanning is alweer snel voorbij, de laid back ladies poetsen alweer, M kijkt alweer naar beneden en V zit op het hek op de wh. Tegen de avond komt V nog met een restje van de duif binnen, de meiden worden weer volgestopt. V slokt zelf een poot met ring en al op. Als ik na mijn eigen avondmaaltje terug kom, is de hemel boven De Mortel opengebarsten, onweer, donder, bliksem en een behoorlijke waterval. In de chat zie ik dat de cams door de bliksem al een paar keer zijn uitgevallen. VWG heeft het gelukkig toch weer voor elkaar gekregen dat er beeld is. Top jongens, bedankt! V zit kletsnat, maar wel zonder kuukflats op haar vleugels, op het rooster. Ze hipt op een gegeven moment toch maar naar binnen om daar de rest van de bui uit te zitten. Dat doen wij dan ook maar! En Harmen … beterschap joh, van ons allemaal! I love you
Ciryon
Ciryon

Bericht van Ciryon op ma 20 mei - 21:23

Dagsamenvatting 20 mei 2019

Het heeft in de avond en nacht gehoosd, en geonweerd in de Mortel. De valken zijn dan ook doorweekt als ze voor het eerst op bezoek komen in het nest. Gelukkig zijn de Dolle Drie droog gebleven. Ze zijn heerlijk aan elkaar gewaagd, stampen "elegant" door de kast alsof ze te grote klompen aan hebben. De donsveertjes worden meer en meer vervangen door echte veren, soms lijken ze gespikkeld, soms gestreept. Maar het kriebelt dat het een lust is. Als de dames zich eens schudden vliegen de veertjes in het rond.
Het begint zo langzamerhand een klein probleempje te worden voor M om de kuuks te voeren. Kwam hij vanmiddag een prooi plukken, vonden de dames dat het niet snel genoeg ging en begonnen hem te pikken. Daar was ie op een gegeven moment zat van, dus vertrok hij met prooi en al, de dames beduusd achterlatend. De kleine prooi die achterin zat werd op een gegeven moment wel aangepakt. En dat kunnen ze al steeds beter zelf. In de middag komt V een prooi brengen, die door ESP afgenomen wordt en linksonder in de hoek bewerkt wordt. Eerst kijken de andere dames heel cool en ongeïnteresseerd in het rond, maar nieuwsgierigheid en trek wint het toch. Ze gaan meedoen. ESP vergeet nog wel te mantelen. Benieuwd wanneer dat gaat gebeuren. In totaal zijn er vandaag 5 prooien gebracht. Er wordt beurtelings gevoerd en zelf gegeten. Wat gaat het lekker.

door Paukje

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
door Henkie

Aan uitslapen doen onze slechtvalken niet. V heeft de nacht doorgebracht op het rooster.
Om 05.37 komt M de kast in zodat V haar vleugels kan strekken. Eigenlijk wordt ze er op uitgestuurd om een ontbijt te gaan regelen. Waarschijnlijk is de poelier nog niet geopend maar na 74 minuten komt V dan met een mooi geprepareerd ontbijtje aan. Geplukte duif. Er volgt een mooie voedering van 29 minuten. We zien ESS in de clip zelf ook aan een restprooi plukken. https://www.vogelbescherming.nl/beleefdelente/filmpjes/bekijken/kuiken-eet-zelf-1.

Tijdens de koffie komt M met een tussendoortje. Echter het zijn maar een paar hapjes want na 2 minuten laat m de kuuks beduusd achter. Waar gaat pappa met ons tussendoortje heen?
Nu we het toch over het eten hebben. We worden vandaag ook nog getrakteerd door een blog van Piet. We krijgen hierin een korte uitleg over het spijsverteringskanaal van de slechtvalk. Ik had hierover al veel info gelezen op de site van Froona. Door die informatie op de site ben ik letterlijk en figuurlijk helemaal gebiologeerd geraakt van de slechtvalk. Froona: “ Aangezien de spiermaag in het zwaartepunt van het lichaam ligt, is extra gewicht daar juist in het voordeel van het evenwicht in de lucht.”
Hoe verzint moeder natuur het.
Verder zien we vandaag dat V en M hangouderen zijn. Vandaag zien we ze veel op de wiphoek en het hek zitten. Terwijl M en V de omgeving goed in de gaten houden zitten de drie wat te poetsen, dutten, flatsen en krophappen. Er volgen wat kleine hapjes tussendoor.
Om 17 uur komt V dan weer met een vette duif. Het is vast een goede duif geweest drie ringen aan de 2 pootjes. Er volgt een mooie voedering van 32 minuten.
Al met al verloopt de dag mooi. We zien de kuuks hun metamorfose ondergaan. Het worden 3 mooie dames. Krophappen. Geen idee wat dat inhoudt. Zie de kuuks regelmatig happen met bekje open. Last van een braakbal denk ik dan. Wil je weten wat de functie van de krop is? Ga dan eens lezen op de site van Froona. http://www.falcoperegrinus.nl/.

Totaal is er tot nu toe 41 minuten gevoerd en 21 minuten zelf gegeten.
Ciryon
Ciryon

Bericht van Fogel op ma 20 mei - 22:52

Super Henkie, kort en bondig, bedankt!!
Fogel
Fogel

Bericht van Paukje op di 21 mei - 9:40

Henkie!!!! Wat een talent ben jij! Blij met zo'n hulp lieve rozen
Paukje
Paukje

Aantal berichten : 217
Registration date : 24-06-18

Bericht van Ciryon op di 21 mei - 20:33

DAGSAMENVATTING dinsdag 21 mei 2019 door Paukje & Co
Nog nagenietend van de spontane dubbele samenvatting van ondergetekende en Henkievdpk (mensen, wat was zijn debuut geweldig toch?), kom ik vanmorgen binnenvallen bij een driedubbele HOP (storing op de cams dus). Die de hele nacht al duurt. De oorzaak blijkt de wolkbreuk met onweer te zijn. Daardoor valt er voor mij een stuk minder samen te vatten qua observaties. We kunnen nu natuurlijk niet zien hoe het olijke trio zich gedraagt (zou dit net zo veel valkenkwaad zijn als bij andere peuters die zich onbespied voelen??). We weten ook niet of hardnekkige juveniel nog aanwezig is, of V en M voldoende prooien aanbieden en of ze nog veilig zijn bij het aanbieden van die prooien. Want de dames worden een stuk assertiever, vooral naar M. Er wordt al voorspeld dat ie later vliegend de prooien naar binnen gaat smijten en maakt dat ie wegkomt om het de dames zelf uit te laten zoeken. Erg jammer natuurlijk dat we nu zoveel missen, betekent meteen hoe erg we verwend worden door alle beelden. Door deze langdurige storing kunnen we alleen maar veel respect hebben voor alle vrijwilligers die dit mogelijk maken en keihard werken om alles te laten zien en te documenteren. Waarbij ik meteen een lans wil breken voor iedereen die eens zin heeft in een dagsamenvatting te schrijven. Hier zitten geen eisen aan verbonden, de gegevens die verzameld moeten worden zijn gemakkelijk terug te zoeken in het OZ (linksonder op de pagina). Trouwens, ook wel gevoel voor humor, dit cadeautje van Uiltje over de hop: https://www.youtube.com/watch?v=g-z6rxeyojw En dan nu, de valken. Kan ik er dan niets over vertellen? Observatiemateriaal heb ik nu niet, toch is er best veel te vertellen. De veren ontwikkelen zich in razendsnel tempo, de donsveren vliegen als een wolk om de kuuks heen en kriebelen als een dolle. Ook zijn mij de verschillende karaktereigenschappen van de dames opgevallen. Voordat ze geringd waren ging men ervan uit dat de kleinste (ESS) een M was. We waren verbaasd toen dat ook een dame bleek te zijn. En een dame is het! Ontzettend beleefd. Kon ze een deur open doen zou ze dat met een buiging doen. Als ze een servet had zou ze haar snaveltje afdeppen. Ze wacht keurig op haar beurt tot ze ook wat eten krijgt. Een totaal andere vogel dan het drieste duo ESR en ESP. Die rennen op hun veel te grote klauwen als een Daphne Schippers door de kast. Proberen elkaar de prooi af te vangen, zelfs al wat te mantelen (dit is het afschermen van de prooi om te voorkomen dat de ander ermee vandoor gaat). Het drieste duo geeft elkaar ook snavelkusjes, en houden er ook van om M te plagen door hem af en toe een pik te geven als hij niet opschiet met prooi plukken. Nee, het zal niet lang meer duren voordat M er geen baas meer over is. V heeft voor nu nog meer overwicht. Ze luisteren echt beter naar haar, en gedragen zich gehoorzamer en respectvoller naar haar toe. Arme M, hij krijgt het nog zwaar met zijn huis vol brutale dames. Gelukkig heeft Aaltje van de beelden die rechtstreeks uit de toren komen een prachtige clip gemaakt. Kunnen we toch nog even terugkijken, ondanks de hop. Tot 12 uur vanmiddag was het knap mistig rond de toren, er viel dus niet veel te jagen. Als gevolg daarvan ook niet te voederen en te eten. Dat werd vanmiddag dubbel en dwars ingehaald. Om kwart voor een komt M met een kievit binnen en kwakt die bij de kuuks naar binnen. Binnen een paar minuten is hij er weer vandoor, de kuuks verbouwereerd achterlatend met hun tv-dinner. Ze happen er zelf maar wat in om, oefentijd. Een half uurtje daarna komt V binnen, zij voert de meiden die in een kwartiertje mudje vol zitten. V gaat er vandoor en neemt de kievit mee, die zal wel de kk in gaan. Om half 5 vanmiddag hebben we weer beeld. Gejuich gaat op in het CH en Martin (VWG) wordt uitbundig bedankt voor z’n noeste arbeid om ons weer van beeld te voorzien. Tegen een uur of zes zien we V en M beide op de wh zitten. Prachtig gewoon, dit is echt even genieten. Dan gaat M er weer vandoor, hij gaat z’n meiden nog even een hapje brengen en even later nog een keer, het lijkt een vinkje te zijn. Die frutseltjes daar worden die struise dames niet meer zat van hoor. Ze raken nog even verwikkeld in een foodfight en ESS komt als overwinnaar uit de strijd. Later brengt V nog een stuk duif binnen die ze voert, meisjes mooi op een rijtje. Af en toe neemt ze zelf een hapje. Ze zitten wel weer vol voor vanavond, lekker slapen met een bolle krop. Nog even en ze zijn al hun dons kwijt, de metamorfose gaat nu in een razend tempo. Morgen zien ze er alweer heel anders uit. I love you
Ciryon
Ciryon

Bericht van Ciryon op wo 22 mei - 20:00

DAGSAMENVATTING woensdag 22 mei 2019 (Ciryon)
De dames zijn inmiddels zo groot geworden, dat M meer een prooibezorger is, dan een voederpapa. Vanmorgen bracht hij een klein prooitje bij zijn dochters, die het vrijwel direct uit zijn klauwen gristen en oppeuzelden. Heeft ie al die tijd zo goed voor ze gezorgd, kan ie nu bijna niet eens meer z’n huis in. Niet dat het heel erg is, hij slaapt toch meestal ergens anders op de toren zoals op de koektrommel ofzo. Dit is echt wel een bijzonder stel hoor, op een gegeven moment zitten V & M beide op het hek in het verlengde van de wh, vlak naast elkaar. In de ca. 9 jaar dat ik nu kijk, heb ik dat nog niet heel vaak gezien, maar ik vind het prachtig om te zien. Het karpetje in de kast is inmiddels uitgegroeid tot een bijna kamerbreed tapijt. De dames liggen steeds dichter bij de drempel, lekker ook naar buiten te kijken. De interesse voor wat daar buiten is, lijkt met de dames zelf mee te groeien. Gelukkig hebben ze als kuuk een ingebouwde vorm van hoogtevrees, zodat ze niet als een dwaas dat rooster opspringen en naar beneden kukelen terwijl ze nog niet kunnen vliegen of zelfs fladderen. Ze liggen heerlijk als een kuukeiland op de zee van grind en veertjes naar buiten te koekeloeren. Bekkie open, want het is best warm zo in het zonnetje. We worden door VWG weer getrakteerd op een prachtige close-up via de rc. Tegen het middaguur gooit M weer een prooitje in de kast en is meteen weer weg: zoek het maar uit meiden. Dat laten ze zich geen twee keer zeggen, de dames storten zich vol overgave op het hapje. Ondertussen zit V op de wh een prooi te plukken, als ze daarmee klaar is, zakt ze een verdieping af naar de kast. Daar aangekomen laat ze zich de duif zowaar afpotig maken door de chickies. Voederen is er bijna niet meer bij, wij dames eten zelf! Ze leven zich uit in het prooischeuren en peestrekken. ’s Middags lukt het M nog even een kwartiertje te voeren van een prooitje dat hij heeft meegebracht, maar dan wordt het toch echt weer ingepikt door ESS. Haha, M pikt het mooi weer terug en gaat ermee naar het rooster, waar hij het rp’tje laat liggen. Wat een frustratie voor de zusjes: Daar kunnen we nog niet bijhij!!! Zeker als V een tijdje later ook nog es op het rooster gaat staan eten. Het zullen je ouders maar zijn! V strijkt over haar moederhart en brengt de rp weer in de kast en voert haar meiden toch nog even. Bij elkaar hebben de dames vandaag ruim een half uur tot veertig minuten zelf gegeten en werden ze ook nog ruim een half uur gevoerd door V & M. Ze zijn al bijna niet meer te herkennen, de bruine juvieveren krijgen snel de overhand. In het CH willen ze de pluis met staalborstels te lijf, gelukkig worden die gauw vervangen door pluisjesrollers, das een beter idee voor de meisjes. Nog een paar dagen en dan hebben ze alleen nog maar een plofbroek van pluis aan. En M? Wat een papa zeg, hij heeft de touwtjes strak in handen en redt zich prima in zijn vrouwenhuishouding. Stoere vent! I love you
Ciryon
Ciryon

Bericht van Freddie B op do 23 mei - 22:16

**Dag Samenvatting 23-mei-2019**
Weer : 23 C,ZW 2,45 % luchtvochtigheid.
Alweer een Feestje vandaag,ESR en ESS zijn een maand oud!ESP heeft speciaal voor vandaag haar Panterjurk aan getrokken.
Na een rustige nacht met Moeders op wacht op het rooster,waren de "Three Degrees" al vroeg wakker.
V ging het verder bekijken vanaf de Wiphoek en was later de hele morgen net als M buiten beeld.
De Dames hebben in de tussentijd maar geslapen en heel veel gepoetst.
Anca : 13:19 "goeie genade, lijkt wel alsof v een gans heeft gevangen! Zo groot!".
13:34 landt M bij V en Doif op de Wiphoek en dan om 13:41 is er eindelijk eten!!!
V komt met de Doif in de Kast en die wordt direct ingepikt door de uitgehongerde Zusjes.
Om 14:12 had iedereen wat gegeten en lag er nog een flinke Bout.
Later werdt er met de RP gespeeld en kwam M effe buurten,maar die koos al snel eieren voor zijn geld waarna er weer verder gegeten werdt.
De rest van de middag was het dutten,poetsen en eten.
Maar hé daar is dan toch M met een vogeltje (17:52) en gaat voeren,de Dames vinden die aandacht van Pappie toch wel leuk.
Na 10 minuten gaat ie er weer vandoor.
Half uurtje later komt V vijf minuutjes wat voeren.
Om 21:26 komt M volgekropt op het rooster,maar hij heeft niks bij zich.
Na 20 minuten verdwijnt hij naar de Slaapplaats,V is nog niet thuis,maar die zit straks vast weer op het rooster.
Vandaag 2 Prooitjes gebracht,2x voeren,13 minuten in totaal.
Natuurlijk hebben ze ook zelf heel veel gegeten.
Clip van Aaltje van vandaag : "Laat Ontbijt".
Morgen hopelijk wat meer prooien,veel kijkplezier!
Freddie B
Freddie B

Aantal berichten : 7152
Registration date : 07-05-13

Bericht van Ciryon op vr 24 mei - 20:54

Vrijdag 24 mei 2019 (Ciryon)
Tegen twee uur vannacht kwam de hop weer langs, birdie en ik dachten dit duurt wel even. Iedereen slaapt immers, niemand om iets te resetten zo midden in de nacht. Bij VWG zitten blijkbaar niet alleen slechtvalken, maar ook nachtuiltjes, want voordat het half drie was, zagen we de kuuks weer lekker liggen pitten onder de nestcam. Niet dat ze zoveel doen wat je nou echt zou moeten zien hoor. Ze poetsen wat, slapen weer, strekken een pootje, slapen weer, steken een vlerk uit, slapen weer, maken een ander kleedje of bergje en slapen weer. ’s Ochtends snavelen ze wat en raad eens, slapen nog ff. Maar dat is wel lief om te zien hoor, kuukjes die snavelen. We mogen nog even kuuks zeggen, pas als ze het rooster op gaan zijn het juvenielen, of lekker kort: juvies. ESP was vanmorgen al even met 1 poot op het rooster, maar dat was meer per ongeluk, dan een dappere poging. M bracht een klein prooitje en van de opwinding daarover floepte haar pootje over de drempel, SCHRIKKEN! M zag het gevaar en was er meteen bij. Hij dreef met gespreide vleugels z’n dochter terug de veilige kast in. Het is ook nog veel te vroeg voor het rooster, eerst moet er meer pluis verdwenen zijn en meer gevliegflapperd worden om spierballen te krijgen. Later op de morgen horen we de alarmroep van de ouders die om de toren vliegen en meteen zijn de kuuks in stilmodus. Misschien mensen op de toren om wat reparaties uit te voeren. Wees gerust kuuks, jullie worden niet nog eens geringd, das klaar voor de rest van jullie leven. Het wordt weer rustig, er wordt weer gepoetst, er wordt weer geslapen. Sommige mensen maken zich zorgen dat ze niet genoeg te eten krijgen. Vandaag heeft M de hele morgen ook nog maar 1 keer een prooitje gebracht. Naarmate ze groter worden, eten ze meer in een keer en hebben ze minder voedingen nodig, een beetje als een mensenbaby. Er gaan ook steeds grotere brokken in. Aan het begin van de middag komt V dan toch eindelijk een duif afleveren. Ze vallen met z’n drieën op de duif aan en eten in rap tempo door. Meteen slaat de after-dinner-dip weer toe en dutten ze weer in. De rest van de tijd prutsen ze wat met de resten van de duif om en poetsen wat. Dat wisselen ze af met dutjes languit op het grind. Dat levert soms leuke zoekplaatjes op: wat is kuuk en wat is restprooi en wat is grind? De hop komt ook nog even langs, maar die brengt helaas voor de dames geen prooi. M gelukkig wel, hij gooit nog een spreeuwtje bij de dames in het hok. Als ik de chat mag geloven komen zowel V als M ook na zes uur nog wat prooien brengen. In ieder geval hoeft niemand zich zorgen te maken, de dames hebben echt wel genoeg te kanen gehad vandaag. Ze gaan als vloerkleedje weer geheel op in het grind terwijl de dakcam weer ufo’s en wybertjes tevoorschijn tovert. I love you
Ciryon
Ciryon

Bericht van ErikPetersen op za 25 mei - 20:31

Dagsamenvatting 25 mei 2019 (EP)
Met eeuwigdurende dank aan onze nightwatch Birdie kan ik melden dat ons pre-puberende triootje de nacht heeft doorgebracht met slapen, poetsen (damnnn wat jeukt dat dons), flatsen and repeat. In de ochtend krijgen de kuuks geen ontbijt en is het navolgende in de chat te lezen; “ESR pakt RP (pootje) en pikt eraan maar zit niks meer aan....honger!!”. Ik heb zoveel respect voor de chathousers dat ze de namen van de kuuks feilloos kunnen koppelen aan de drie voor mij identieke donsbolletjes die ieder moment als ik kijk weer ergens anders staan of liggen. Omdat er geen voedsel komt gaan ze maar door waar ze gebleven waren, maar met één aanvulling. Vlieffladderpogingen in combinatie met Epke Zonderland-achtige sprongen. ESS raakt hierbij buiten de mat.. ehh.. nestkast en krijgt een volle punt aftrek doordat ze een nagel buiten de kast zet. ESP eet van pure ellende maar een oude poot naar binnen, inclusief gele ring. Geen zorgen, die komt er via een braakbal wel weer uit hoor!. Dan eindelijk komt V tegen 11:00 uur met een kakelverse prooi. Maar onder het motto “Op de zaak een grote bek, maar thuis door het kattenluikje naar binnen”, katapulteert V als het ware de duif naar binnen en gaat als een raket vandoor. De nestkast is owned by the Handsome Three en M en V hebben in de kast niet veel gezag meer. Het rooster is nog een veilige haven en een waakplek, maar ook dat gaat snel veranderen. Seetie wist zelfs te melden dat ook M onverrichte zaken mocht vertrekken omdat ESR om niet mis te verstane wijze M sommeerde om de kuierlatten te nemen. Duif # 2 wordt rond 14:00 uur gebracht en het E’s opgroeicircus gaat logaritmisch verder, want ESS gaat maar vliegoefeningen praktiseren op de dode doif…..Ja het gaat hard! Had ik het vorige week over foeilelijke donspropjes, maar nu kan ik echt zeggen dat de zich prachtig ontwikkelen. De donsmantels worden langzaam vervangen door een prachtig Juvie-tuniekje en de middag gaat verder zonder bijzonderheden. Wacht.. er is wel wat te melden want we zien dat M en V samen de Koelkast (KK in chat) op het dak langzaam aan het vullen zijn voor toekomstig gebruik. Dat er voedsel genoeg is blijkt wel uit het feit dat de middagduif in de avond nog steeds redelijk ongeschonden in de kast ligt en dat de 3 E’s hier nog weinig mee doen. En M, die rond 19:00 uur landt op het rooster, maakt ook geen aanstalten om de duif te voeren en vliegt maar weer weg. Zowel M als V landen daarna samen op het hek op het dak van de Mortel en overleggen of ze een prooi uit de KK halen en ja hoor.. rond 19:40 uur komt V een vers geplukte prooi brengen, kijkt even de schranspartij aan en neemt de kuierlatten. Gezusterlijk prikken de dames een vorkje. Het is bijna zo gezellig dat je zou denken dat een glaasje Chardonnay onderdeel gaat uitmaken van dit avondmaal. Vanavond geen schouwspel op de DakCam en dus ook geen wybertjes. Het was weer een uitstekende dag en hierbij deel 3 van de bouw van de Morteltoren. https://www.youtube.com/watch?v=TIiYP6NjvsM Wat was het toch een enorm project om een broedplaats voor onze valkjes te bouwen, maar dan heb je toch wat. Carpe Diem en geniet van het leven!
ErikPetersen
ErikPetersen

Bericht van Fogel op za 25 mei - 21:39

Dankje EP voor dit mooie verslag!
Fogel
Fogel

Bericht van Paukje op za 25 mei - 22:49

Oh EP wat weer heerlijk geschreven. Kon vandaag niet kijken maar dankzij je beeldspraak weer helemaal bij. Toppie
Paukje
Paukje

Bericht van Eleonore op zo 26 mei - 21:41

Samenvatting zondag 26 mei 2019: **Pubers! Praat me er niet van**
ESS verveelt zich, ze heeft net een tijdje staan plukken aan botjes en prooivogelresten, stapt nog wat rond, kijkt naar buiten. Nee, nog geen eten in aantocht en na het Spreeuwkauwtje van vanmiddag zou ze best nog wel Duif lusten. Dan maar even op je zussen ploffen, die liggen mooi onder de cam verstopt, af en toe steekt er weer een kop omhoog. ESS gaat nu luieren buiten ons beeld en nu staat ESR weer middenin het verenbanket ‘van allerlei pluimage’; ja, zo kun je de puinhoop in de kast ook noemen, inderdaad. “Eechup, eechup!” horen ze, M is vast in de buurt! Maar nee, het buffet wordt nog niet aangevuld;)  Nog maar enkele donsveertjes prikken door het overwegend bruine juviekleed heen. Vooral op de kop steken ze ‘punky’ nog rechtop. De nacht begon voor onze puberende valken met om de beurt ‘slapen met je kop op je ontbijt’ oftewel: een koploze duif die mooi rechtop naast de 3 Slechtvalkendames lag. Erg grappig om te zien! Het ‘grut’ slaapt om de beurt, of allemaal tegelijk (maar nooit lang), poetst en flatst – netjes naar het rooster! – en duwt elkaar soms. Om 5.10u zien de wakkeren onder ons M op het rooster zitten, de kuuks eten. Rond half 8 is het V die op het rooster zit en weer eten de kuuks onder haar toeziend oog. M of V zit daarna een tijdje op het hek bij de wiphoek en in de kast liggen 2 van de valkenmeiden in foodcoma terwijl zusjuvie naar buiten staart. 9.30u: M brengt een SpreeuwMerel, nauwelijks het noemen waard want na 2 minuten is het alweer in de kroppen van de 3 jonge valken beland. Hierna volgen vele uren dat we de juvies af en toe zien eten van restprooien, krijsen als ze M of V zien langsvliegen, krabben, rechtopstaand slapen met de kop in de nek. Maar wauw! Als de juvies staan vleugelflapperen, dan is dat helemaal beeldvullend! De vleugelpennen zijn al bijna helemaal uit hun schachten. 15.15u, M brengt weer een restprooitje; bijna stapt een van de juvies weer op het rooster. Het lijkt ook of M en V ze het rooster op proberen te lokken! ESS en ESR gaan ieder aan een kant van het prooitje staan trekken, ESS wint. Voeren gebeurt niet meer, de 3 pubers ‘doen het zelf’ nu. Sterker nog, M wordt in zijn borstveren gepikt als hij niet snel genoeg ophoepelt nadat hij ‘eten’ gebracht heeft. Oplettende kijkers zagen vandaag ook prooien op het dak liggen, op de doorzichtige kooi, bij de beugel. Ook wordt M zweefduikend langs de roostercam gezien.  Rond half 6 eet ESR van het kleine prooitje dat V gebracht had, netjes met haar klauwtje (zeg maar: klauw!) eromheen. De hele vleugel doorslikken lukt nog net niet. Even later landt V op het rooster met een stukje prooi en gaat vanaf het rooster voeren. Juvies schreeuwen en om 17.38u: jawel, 1 poot van een juuv op het rooster. Prooi wordt de kast ingetrokken en gedrieëndeeld, V smeert hem. Het is bijna 21.30u, M kwam net even ‘voorraadcheck’ doen in de kast en ESP gaat weer trekken aan een rp-tje. Er wordt vast nog wel iets gebracht, door V schat ik in. Tot nu toe hebben ze ongeveer 30 minuten zelf gegeten. Dank weer aan alle OZ-ers en een fijne avond!

[url=Dagsamenvattingen 2019 De Mortel - Pagina 5 NoRbvmb]
[url=Dagsamenvattingen 2019 De Mortel - Pagina 5 ED7aUtJ]
[url=Dagsamenvattingen 2019 De Mortel - Pagina 5 SSSMEzx]

Bericht van henkievpk op ma 27 mei - 20:10

Dagsamenvatting 27 mei 2019 (Henkievpk).
Het is vandaag de dag van stemming. Mijn stemming is op dit moment super. Het is nu 18.15 en log net weer in en kijk naar prachtige beelden van V en M op de dakrand. M heeft vanmorgen een flats op zijn hoofd gekregen. Koning, Keizer, Admiraal nee Popla kennen onze valken niet. Maar zoals een echte Koning draagt M de witte kroon vol trots.
Om 6 uur vanmorgen komt M met het ontbijt Een spreeuw. Na een uur laat V zich dan ook zien op het hekwerk terwijl m op het rooster zit. Of hij toen gekroond is? In ieder geval de flats zat er opeens vanmorgen. Ik dacht dat een huishouden van Jan Steen een uitdrukking was dat voortkwam uit een kunstwerk van Jan Steen. Zat ik mooi fout. Het komt hier bij de Mortel vandaan. Keken we eerst naar een mooi stenen tapijt, zitten we nu naar een totaal andere vloerbekleding aan te kijken. Wat een bende maken ze van de kast.
Het lijkt of V een vrije dag neemt M is degene die de prooitjes levert. Om 10.23 brengt hij een lijster terwijl de spreeuw nog intact is. Om 14.22 uur komt M naast de kast een kleine bonte specht plukken om die gelijk af te leveren.
Er wordt verder vandaag wat aan een restprooi geplukt. We zien natuurlijk de vleugeloefeningen en er wordt wat afgepoetst. De jonge dames willen van hun dons af. Dat dons is soms best lastig. Het is soms hardnekkig spul. Krijg het maar eens van de snavel af. Heel even dacht ik vandaag ik kijk toch niet naar de cam van een baardmannetje.
Om 19.32 wederom M weer een spreeuwtje. Deze keer komt hij met de verrassing via de rand links van de kast. Nou echt verrast zijn onze dames niet met veel geschreeuw wordt hij ontvangen. Gelijk is de felheid van onze jonge dames te zien er wordt wat afgescheurd aan de prooi.
27 mei. Wat een dag. In het clubhuis krijgt Harry de nodige felicitaties en meerdere mensen hebben wel een dierbare die ook jarig is vandaag.
Voor mij de eerste 27 mei met de slechtvalken bij de mortel. Het is zeker niet de eerste. Daarom neem ik jullie nog even mee in het verleden.
27 mei.
In onderstaande link zien we zien daar een prachtige voedering aan vier kuuks. De kuuks zijn respectievelijk op 26, 27. 28, en 30 april 2016 uit het ei gekomen. Mooi om de metamorfose in een paar dagen daar te zien. Ik neem aan dat VV hier voert. Zo niet dan gaarne correctie.
https://www.youtube.com/watch?v=PVxTo6c6Tks

Nog verder terug in de tijd. Zover dat ik op het forum hier niets over kon vinden. Vast zullen er lezers zijn die toen al keken. Wat is de technologie er op vooruit gegaan. We hebben tegenwoordig cams die in- en uitzoomen. Ik zou zeggen zoek de fout in het filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=sHde46GVVrg

27 mei wat een dag
henkievpk
henkievpk

Aantal berichten : 444
Registration date : 12-03-19

Bericht van henkievpk op ma 27 mei - 23:51

Epiloog.
Ik zei al 27 februari. Wat een dag.
De dag samenvatting te vroeg geplaatst. Om 20.34 hebben we een mooi ingezoomd beeld van de roostercam. Komt V toch nog in actie. Nee, ze heeft geen vakantiedag. Ze komt met een dikke vette duif aan. De beelden die we te zien krijgen zijn super. Zo mooi om te zien hoe V haar meiden eten aan het geven is via het rooster. Nee deze keer staat V aan het roer. Kom maar halen. Kom het rooster maar op. Hapje voor hapje probeert ze de kuuks het rooster op te krijgen. ESR heeft wel trek in gewoon een duif. Die durft het meest, staat al met een poot op het rooster. We gaan het snel mee maken de 1e roosteraar. Zo kunnen de meiden met volle kropjes de nacht wel door. VWG dank aan de fantastische beelden die ik te zien krijg. Met de dag groeit mijn fascinatie voor de slechtvalk. O en voor de roosteraar volgende week maandag weer?

Dagsamenvattingen 2019 De Mortel - Pagina 5 27520320

film Aaltje Voedering mooi ingezoomd <---klik

blog Piet Geknakt gehoor <--- klik
henkievpk
henkievpk

Aantal berichten : 444
Registration date : 12-03-19

Bericht van margootje op di 28 mei - 0:54

Very Happy Graag volgende week maandag weer Henkie top
Hartelijk dank!

Aantal berichten : 10294
Registration date : 09-06-15
Leeftijd : 56

Bericht van Ciryon op di 28 mei - 20:25

DAGSAMENVATTING dinsdag 28 mei 2019 (Paukje & kleincootje) Bij binnenkomst clubhuis meteen al een hoop gezelligheid. De dames hebben een super nacht gehad, dus kan er ontspannen worden gekletst over koetjes en kalfjes (in dit geval muziekinstrumenten en verjaardagen). De koffie, thee en taart worden al snel geserveerd. De dames trekken zich er niets van aan. M was vroeg in de morgen al 2 x met een prooi gekomen en die zijn heerlijk verorberd. Al snel gaat het beeld naar het bekende plaatje. ESR en ESP ondernemend en trots opstaand (kijk ons eens mooie vogels zijn) en aftastend hoe ver ze naar de rand durven. ESR durft al de nagel van de klauw over de rand te laten steken. Ze kijkt naar beneden. Zal ik? Durf ik? En dan wordt ze een stresskip. Loopt weer terug. In gedachten begin ik al te kakelen om haar te triggeren. M komt helpen. Hij landt op het rooster met een prooitje. En probeert ESR naar buiten te lokken op het rooster. Maar ESR durft nog niet (stresskip!). M druipt weer af. Ondertussen ergert ESR zich aan het chillen van ESS. Die ligt daar compleet afzijdig in de ukkiehoek. ESR geeft haar een trap onder haar achterste. ESS schrikt een beetje op maar blijft liggen. ESR zet haar klauw onder de kont van ESS en plukt er nog een pootje onder ESS vandaan die ze gefrustreerd op gaat eten. De kast wordt duidelijk klein voor die nu al imposante vleugels. ESR en ESP hebben bijna geen donsjes meer over. ESS nog wel. Die ziet eruit of ze nog wel een kapper kan gebruiken. Maar ja, die trekt zich nergens iets van aan. Onverstoorbaar. Regelmatig komen er bezorgde reacties: is ze niet ziek? Nee hoor, ze is gewoon zo slim dat ze steeds haar grotere zussen te slim af is met de prooien en gaat lekker liggen groeislapen op haar loungebank. De karakters zijn duidelijk herkenbaar in alle vogels, en dat maakt het zo leuk alles te zien. ESR gedraagt zich duidelijk als de grootste dominante zus. Lagen ze allemaal lekker te slapen, (ESS lekker tegen ESP aangekropen met de staart van ESP als hoofdkussen), komt ESR ineens overeind en loopt gewoon over ze heen. Als beide kleinere zussen overeind zijn gekomen besluit ESR juist op de plek van ESP weer te gaan liggen. De beide kleinere zussen hebben het nakijken en moeten een andere comfortabele plaats opzoeken. Tegen 12 uur komt V nog weer een duif brengen, die de dames heerlijk op smikkelen. Terwijl ESR en ESP nog gezellig aan het eten zijn besluit ESS te gaan stofzuigen. Oftewel, met de vleugelblazer. De veren vliegen weer naar buiten. Dat ruimt op. Na die activiteiten besluit ESS verder te eten. De grotere zussen zijn inmiddels klaar. Om 12.38 uur komt M met een restprooi duif, probeert te gaan touwtrekken met de kuuks. M pakt de prooi weer af en gaat ermee naar binnen. Laat de dames zelf eten en gaat weer weg. Weer niet gelukt ze op het rooster te lokken. De ouders laten ze een aantal uren alleen, maar blijven natuurlijk in de buurt. Ondertussen gaat het volgens het boekje. Knabbelen, vliegoefeningen, zusjes in de weg lopen en van hun plaats duwen, flatsen. De dames vermaken zich prima. Om 15.10 uur is ESR iets te fanatiek aan het springfladderen langs de rand. En dan heeft ze de primeur. Haar linkerpoot landt op het rooster! Ze schrikt er zelf van en maakt dat ze weer verder de kast in komt. Maar de eerste stap is gezet. Nu is het afwachten dat ze het nogmaals durven. Iets over 4 uur zijn beide ouders op het dak te vinden. Er wordt een duif geplukt. V plukt en M zit erachter te wachten. Na een half uurtje plukken en zelf lekker eten gaat V door naar de kast. De dames worden nog heel even gevoerd door V (zo gezellig, nog even kleine kindjes houden). Maar de dames zijn daar niet van gediend en jagen haar met een welgemeende pik met hun snavel de kast uit. Zo, zelfbediening weer. ESR claimt de prooi, staat er bovenop met zevenmijlsklauwen en smikkelt lekker. Ze zit geconcentreerd in de verscheurmodus. Haar zusjes ESP en ESS kunnen niet anders doen dan geduldig wachten. Na 20 minuten duldt ESR haar zus ESP ook bij de prooi en mag ook meesmikkelen. ESS zit stilletjes achter af te wachten wanneer ze haar move kan doen. ESR en ESP doen nog een wedstrijdje duiftrekken. ESS wou geen scheids zijn en is er maar bij gaan liggen. Maar ESR zou geen grootste zus zijn als ze kleinste niet gaat treiteren. Naar de ukkiehoek en net zolang tegen ESS aan duwen dat ze weer rechtop gaat zitten. Soms lijken het net mensen. Toch trekt ESS zich er niks van aan. Gaat weer loungen en ESR kruipt dan maar tegen haar aan terwijl ESP nog druk aan het scheuren is. In OZ zie ik een boodschap staan: 822 en 1510 1 kuuk 1 poot op het rooster 1xdoor prooi brengen 1x per ongeluk. (822 weet Paukje nog niet). Maakt in ieder geval duidelijk dat de kuuks steeds vaker dicht bij het rooster komen. M brengt aan het begin van de avond weer een spreeuwtje, tenminste daar lijkt het op. De dames hebben er niet echt interesse in, de buikjes zitten nog vol en de prooi belandt onder de cam, de eethoek van de dames. Alleen ESS hapt nog een stuk van een rp af. Bij een keurige achterwaartse flats gaat weer per ongeluk een pootje bijna buiten de kast. Tegen een uur of acht hangen de dames weer op een kluitje tegen de ukkiehoek. ESP slaapt stoer staand met haar koppie in de veren. Ze worden snel groot, het zal niet meer lang duren voor er eentje echt over de drempel gaat. Dan belanden we met de dames weer in een hele nieuwe fase. Maar vanavond nog niet … denk ik. I love you
Ciryon
Ciryon

Bericht van Eleonore op wo 29 mei - 20:31

Samenvatting woensdag 29 mei 2019: **M houdt de wacht... vanaf het puntje van het rooster!**
Wordt het vanavond ‘karkasknabbelen’? Vast niet, V lijkt in de buurt steeds rond te zweven, het is bijna acht uur ’s avonds. ESS, ESR en ESP zijn vandaag 36 en 37 dagen oud en jengelen af en toe (al zie ik best volle kroppen), kijken naar M die op het verste puntje van het rooster zit, lekker nèt buiten bereik van de snavels en klauwen van zijn drie slechtvalkenmeiden! Hij houdt de wacht, poetst wat en kijkt rond. Afgelopen dagen zagen we M met V via de dakcam ‘de wacht houden’, zittend op de rand bij de wiphoek of bovenop het blauwe hek van het dak. Hoe ongeduldig we als kijkers ook zijn, de juvies durven nog niet het rooster op. Kijk, dan is het toch jammer (voor ons dan), dat er geen mannetje tussen zit, want die zijn altijd een paar dagen eerder het rooster op en vliegen ook eerder. De dames zullen eerst meer moeten oefenen, spieren kweken en afslanken Wink  Hoe ging het vandaag? Vannacht zag Birdie dat 2 juvies met de kop in de veren sliepen, de derde lukt dat nog niet goed (zou dat ESS zijn, de jongste?). Wakker, slapen, poetsen (ook de oksels), koppies naar elkaar toe, elkaar beetje duwen, je zussen wakker maken als je moet flatsen. Als er een valk op de dakrand verschijnt en er gewail gehoord wordt, gaan de meiden hun vleugeltraining in de kast opstarten. Om 8u zitten ze alle 3 op een rij synchroon alles te volgen wat er buiten hun kast gebeurt... en ze kunnen een paar kilometer ver kijken! Zelfs jonkie ESS is bijna haar donskleed kwijt. Ze zien af en toe een van hun ouders vliegen en roepen ernaar. De ochtend wordt gevuld met rp-spelen, flapperen, flatsen, voor vloerkleed spelen en.... poot op de rand zetten. Wel... niet...nee, toch niet! Even snavelen dan maar. Half één, V landt op het rooster, een duif zonder kop in haar klauwen. V plukt, eet zelf wat en gaat dan voeren. ESR vooraan, zij heeft de langste ‘uitschuifnek’ (thanks, Paukje). Daarmee hengelt ze een groot stuk duif de kast in, daar wordt meteen om gebekvecht (ik snap nu waar die term vandaan komt Smile. V voert nu ESP, de juvies staan bijna op hun tenen om de happen van V aan te pakken (ze willen liever de hele duif de kast in). Yes! ESP kukelt er bijna uit, weer een poot op het rooster. ESS, zij kijkt het allemaal rustig aan. V gaat stug door met hapjes voeren, 40 minuten lang. Elke hap is een hoopvolle poging om de meiden het rooster op te krijgen. Clipmaakster Aaltje kan ook niet wachten, het zijn maar ‘schijterdjes’! Duif op, even later M met een jonge spreeuw, maar die vertrekt er weer mee (#kommaarhalenalsjehongerhebt). De middag verstrijkt rustig, ESP springt achter een vlieg aan in de ukkiehoek, tsja, je moet wát! 16.20u komt M terug met een prooi, dat wordt direct ingepikt door ESS. ESP flappert vleugels, eet ook wat van het prooitje. M en V worden samen prooiplukkend op de dakrand gezien rond 18u, het diner is in aantocht. Weer voert ze vanaf het rooster, ze krijgen uiteindelijk allemaal genoeg. ESS, ESR en ESP zijn 69 minuten gevoerd door V (duif) en hebben in 14 minuten een jonge spreeuw opgegeten. Het gaat top met de Morteljuvies!

[url=Dagsamenvattingen 2019 De Mortel - Pagina 5 DAcsoal]
Dagsamenvattingen 2019 De Mortel - Pagina 5 Huak5qa[/url]  M heeft zijn eigen wapperventilator wow

Bericht van ErikPetersen op do 30 mei - 20:36

DAGSAMENVATTING DONDERDAG 30 MEI 2019
En het is eindelijk R-dag…. Wat zeg je daar malle Eppie, is het R-dag? Jazekers het is R-dag, oftewel Roosterdag. Net iets na 10.30 uur ontploft de chat, gaan de kijkcijfers skyhigh door gebruik van social media en zien we ESR als eerste het rooster betreden. En met ballen van staal, wacht… het is een V, gaat ESR “gewoon” op het uiterste puntje van het rooster staan. Een historische zin krijgt een nieuw leven… it's a small step for ESR but a giant leap for het chathuis. Ruim een half uur staat ESR op het rooster en kijkt ze wat om zich heen (mozeskriebel wat is het ruim hier buiten hoor je haar denken), prikt wat aan een oude RP en doet zowaar wat fladderoefeningen. Donders meid, doe maar voorzichtig, straks kukel je naar beneden, maar haar sterke klauwen zorgen voor een stabiele houding. Na ruim 30 minuten besluit ESR weer naar binnen te gaan. We hadden het trouwens ook kunnen weten dat het ESR zou zijn. ESR staat voor Eerste Staatop Rooster. Daarna keert de rust weer terug en voor mij een mooi moment om je terug te nemen naar gisterenavond. Waarom, niet omdat er wat spannend te beleven was bij de juvies, maar omdat we spraken over de Morteldag. Zaterdag 6 juli is iedereen van harte welkom op het spotterveldje bij de toren. Het adres is Hemelsbleekweg 15, De Mortel en met deze link zie je waar het spottersveldje ligt. https://prnt.sc/nvcckb Het aantal wannabee bezoekers neemt met de week toe en carpoolafspraken worden er gemaakt. Wat een fijne club mensen hebben we toch, wat gaat het een fantastische dag worden en wat kan ik mij verheugen op de balletjes van Mama C. Komt alleen en neem je fototoestel en kuukkieker mee. Parkeergelegenheid genoeg en kom je met het openbaar vervoer.. dan pikt iemand je vast wel op. Nu weer terug naar het heden want net na 11.30 uur landt M met verse vogel op het rooster en gaat buiten het bereik van ons olijk trio aan de plukkerdepluk. De drie dames trappen er niet in en dus laat M zich de prooi afpakken die daarna met smaak wegwerkt wordt in de kast. Wat het M wel? Ja, het was M want we zien nog contouren van de witte auraflats op zijn hoofd. De dames besluiten om een schoonheidsslaapje te doen en donders dat dutje werkt als een speer, want het zijn echt pareltjes om zien. De chat gaat weer in ouwehoerstand over spijkerbroeken met gaten die een blaasontsteking veroorzaken, maar ook over het prachtig en snel geplaatst clip van Aaltje over de eerste buitenstapjes van ESR. Klikt u hier maar ---> Clip van Aaltje. Om 14:30 uur gaat ESR haar kunstje herhalen en met een kwieke hup verlaat zij de nestkast en gaat weer vleugelflapperen en stoer naar haar zusjes kijken, maar ondertussen wel een spanningsflatsje laten. Bey kuukje, welcome Juvie, heldin der hooghe hoogtes! Wederom gaat ESR na ruim 30 minuten naar binnen en dat de buitenkastelijke escapade niet in de kouden kleren.. ehh.. vleugels gaat zitten blijkt wel uit de direct volgende powernap. De zusjes doen gezellig mee met de tweede siësta van de dag. Heerlijk gedrieën aan het pitten op of tegen een karkas aan, wat wil je nog meer op Hemelvaartdag?! Wakker worden en honger hebben, tsja… wat is nieuw. En daar komt V net iets voor 17:00 uur met een obesitas duif en ze krijgt ESR zo ver om 1 pootje buiten de veiligheidszone te zetten, maar daar blijft het bij en V vliegt na een stevige voedering weer met RP naar onbekende oorden. Om 18:00 uur zitten M en V beiden op de dakrand en zijn zij, net als wij, trots op het ontwikkelingsproces van de dames in de dop die wederom aan het karkaspitten gaan. Voor ons even tijd om weer te ontspannen van deze fraaie dag. Vorig jaar zaten we rond deze tijd naar Remy het rode ei te kijken en nu zijn we toeschouwer van een het begin van het einde van een fantastisch 2019. Om jullie nog even te stimuleren.. Op de Morteldag heb je 100% garantie om de Juvies en M en V te zien (gaat op zoek naar een juiste verzekeringspolis) en is er 10 liter pompoensoep van Eleo, dus probeer aanwezig te zijn! En weer terug naar het heden en niet naar 6 juli (wel al in je agenda gezet toch?) en daar zien we dat één juvie een vleugel strekt en dat is bijna een tipclip waard, want het is zalig rustig in en rond de kast. We praten dus maar over ligdarten en afketsers. Wat dat laatste betreft, laat ik graag aan jouw eigen imaginaire verbeelding over wat ze hier mee bedoelen. Thuisbezorgdvalk.nl in de vorm van M komt om 19.30 uur nog even een latenight snack brengen voor zijn lieveling ESS. Dit ging zo snel dat de VAR (Valken Arbitrage Raad) de beelden moet nakijken om zeker te zijn. Uiteindelijk lijkt de rust weergekeerd te zijn en liggen alle drie de juvies naast elkaar. Dit zal het wel zijn voor vandaag. Epiloog komt als het nodig is. Pluk de dag en geniet van het leven!
ErikPetersen
ErikPetersen

Bericht van Fogel op do 30 mei - 21:21

Dank EP, super!
Fogel
Fogel

Bericht van Paukje op do 30 mei - 21:35

Je hebt m verdiend Erik!
Paukje
Paukje

Bericht van Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 5 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Terug naar boven

Permissies van dit forum: